Om oss

Konstperspektiv är Sveriges största renodlade konsttidskrift. Sedan 1975 har vi följt vad som händer på den samtida konstscenen. Vi skriver för en bred, konstintresserad publik som vill ha något mer än vad livsstilsmagasinen erbjuder. Hos oss får konsten vara mångfald: måleri, skulptur, installation, video, foto, performance och mycket, mycket mer. Upplagan ligger idag på runt 6500 exemplar, men vi har ca 30 000 läsare per nummer.

Konstperspektiv ägs av Stiftelsen Konstperspektiv. 

I stiftelsens stadgar står det uttryckligen att Konstperspektiv ska ha en konstbildande inriktning. Den ambitionen styr än idag vårt redaktionella arbete.

Styrelsen för Stiftelsen Konstperspektiv består av:

  • Anders Norén (ordförande)
  • Andrea Creutz
  • Eva Arnqvist
  • Karin Westergren
  • Lisa Lundström

 

Historik

Konstperspektiv startade hösten 1975 av Sveriges Konstföreningars Riksförbund (SKR). Redan från starten blev Konstperspektiv ett viktigt organ för SKR när det gällde att för ut sina idéer och argument till medlemmar, politiker och allmänhet. Under 2001 bytte SKR namn till Sveriges Konstföreningar och tidskriften Konstperspektiv skiljdes ut från förbundet. Men vår historia sträcker sig tillbaka längre än så.

1945 startades tidskriften “Perspektiv” av Samarbetsnämnden för Konstföreningar i Göteborg, en sammanslutning bestående av 40 stycken konstföreningar i Göteborg. I det första numret skriver ansvarig utgivare Leif Stendahl följande om ambitionen med den nya tidskriften:

“Den lilla konstidskrift, som härmed förelägges läsaren, har Samarbetsnämnden för Konstföreningar i Göteborg funnit det angeläget att utgiva till anslutna medlemmar och andra intresserade. Skriften vill vara en om ock anspråkslös länk i den strävan, som de privata konstföreningarna gjort till sin, nämligen att, som Samarbetsnämndens stadgar säger: verka för utbredandet och fördjupandet av intresset för god konst. Till förfång för den hantverksmässiga och industriella framställningen av tavlor bör de båda orden “god konst” starkt betonas. Utöver detta program vill skriften vara en förmedlare mellan konstföreningarna samt ett forum för dessa.”

Artiklar i det första numret handlade bl a om “Konstprat i källarvalvet”, “Något om CAP Konstförenings tillblivelse och arbete”, “Albin Amelin”, nyheter från konstföreningarna och anmälningar av nya konstböcker.

1946 ändrades namnet på tidskriften till “Konstperspektiv” under vilket den utkom fram till 1964 då den upphörde.

1975 startade det nybildade riksförbundet SKR (Sveriges Konstföreningars Riksförbund) en ny tidskrift som fick namnet “Konstperspektiv”. Namnet hämtade man från sin föregångaren som utgivits av Samarbetsnämnden för Konstföreningar i Göteborg. Förutom namnet fanns det andra likheter, båda utkom med fyra nummer per år, riktade sig till anslutna konstföreningar och andra intresserade, samt verkade för “god konst”. Den nya Konstperspektiv hade dock i början en mer kulturpolitisk inriktning för att profilera det nybildade riksförbundet. I ledaren till nr 1/75 skriver redaktör Uno Kampmark följande:

“Konstperspektiv kommer att föra en livlig kulturpolitisk debatt.[…] Konstperspektiv kommer att granska det kommersiella utbudet och ägna särskild uppmärksamhet åt hötorgshandeln och den internationella grafikgeschäftet…”

Under de kommande åren blev konstbildningen och det breda tilltalet allt mer tongivande i tidskriften, något som fortfarande är en grundsten i Konstperspektiv.