Show Me the Monet!

BBC fortsätter förvåna med sina TV-serier. För programmet på Kunskapskanalen kallat Konstkampen kan väl inte ha undgått någon konstintresserad? Den engelska rubriken ”Show me the Monet” anspelar på ”money”, pengar, och konstnären Monet. Ett koncept med konst kopplat till en tänkt marknad, ska fånga in en större TV-publik för konsten. Tanken är möjligen också att den med spirande konstnärsambitioner som sett serien ska göra slag i saken. Här finns inte bara pengar utan ett uppehälle att hämta. Skynda att fynda, just nu kan man anmäla sig till nästa säsong!

Med hjälp av sportreportern Chris Hollins får Konstkampen faktiskt det inslag av kamp och tävling som vi känner igen från Stormästarna. Sympatiskt står reportern på de ”tävlande” konstnärernas sida, när de ska in för bedömning av sina verk. Han ställer några frågor inför matchen, undrar om de kan ta kritik, önskar dem lycka till samt tröstar dem när de kommer tillbaka. Tre domare sitter beredda att släppa in eller avhysa det presenterade konstverket för visning vid den årliga debutantvernissage som äger rum på Royal College of Art i London. Alla konstnärer vill visa på RCA, alla konstinköpare kommer dit och visar tummen genom hemlig budgivning på de visade verken. Detta kan alltså bli början på en konstkarriär.

Och det är vid bedömningen det roliga börjar. TV-publiken får se en nervös debutant framför sitt verk som granskas av de tre domarna Charlotte Mullins, konsthistoriker och kritiker, David Lee, konstkritiker och historiker, samt Roy Bolton, konsthistoriker och konsthandlare. Det vill säga, det riktigt roliga börjar när dessa tre börjar gräla inbördes – och alltjämt framför kamerorna – om vadan och varthän för det verk vi alla har framför oss. Två av tre domare måste säga ”ja” för att verket ska kunna visas vid RCA:s debutvernissage. Reportern Chris Hollins har påpekat att domartribunalen riskerar sin egen karriär om de släpper fram ofärdiga verk med uppenbara brister. Men det är inte alltid förenligt med de tre stipulerade kvalitetskriterierna teknisk färdighet, originalitet och känslointryck. Framför allt är det den gamle uven David Lee och den unge Roy Bolton som åtminstone en gång per program kommer i luven på varandra. Och om Charlotte Mullins avviker från övriga två, blir hennes enda kommentar: ”You should wash your glasses!”

Det underhållande för konstintresserade i allmänhet är förstås att tävla med domarna och göra sina egna bedömningar. Ganska snart förstår man vilka som åker ut, inte minst genom programmets uppläggning. Kritiken kan ibland vara förödande där debutanterna står kvar med stoiskt lugn och tårar i ögonen. Men vi lär aldrig få se den som faktiskt klipper till domarna. En av de skickligare som faktiskt kom med efter längre diskussioner, gav sedemera igen på själva vernissagen. David Lee hade ett sofistikerat förslag om marknadsföring av det komplicerade självporträttet uppdelat i hundra rutor via tryck på handdukar. Konstnären ville ha hundra tusen pund för verket, som han inte fick in. Men han hade låtit screentrycka en version av verket på en handduk som han nu gav till David Lee.

Med inklipp visar ”Show me the Monet” hur debutanternas vernissage avlöper på Royal College of Art. De måste sälja om de hemliga buden överstiger deras egna satta priser. Om man lyckats ta sig över tröskeln till RCA, har man även lyckats sälja sitt verk till det pris man önskade? Överlag verkar domarna överens om att debutanterna sätter underpriser. Åtminstone en gång per program får de också rätt: Budgivningen visar på försäljningspriser ca 1000 pund över det av konstnärerna angivna. Men är pengarna drivkraften? Kanske för att överge sina gamla arbeten för en ny karriär mitt i livet. Hmm, var vad det nu för adress till ”Show me the Monet!”?

CHRISTINA FAGERSTRÖM

Adressen är: www.showmethemonet.tv Programmet visas i Kunskapskanalen på torsdagarna med repris söndagar och går i tio avsnitt fram till v 23. Därefter kan de ses på SVT Play i en månad efter sändning. Kunskapskanalens information antyder att även nästa säsong kommer att visas i SVT.

Lämna ett svar