I gränslandet mellan aktivistisk lagning och konstnärligt uttryck

Gott nytt år kära läsare! Nu lämnar vi snart nästa nummer till tryck. Möt konstnären Hannah Streefkeerk, som befinner sig i gränslandet mellan aktivistisk lagning och konstnärligt uttryck, med stygnen och virknålen som redskap. Hon uppvärderar lagandet. Inte för politikens skull, kanske för medmänsklighetens, och framför allt – för naturens skull. Hon använder sig dessutom av naturens egna material; ett boklöv, näverbitar som behöver fästas, en vril (utväxt på träd) som behöver omsorg. För att synliggöra, visa och prova. De material Hannah tar sig an hittar hon på marken, i skogen, på ängen eller i havsbrynet. Hon är verksam över hela världen, i olika sorters klimat, med olika sorters förutsättningar. 

Text Frida Engström, foto Greger Ståhlgren

Läs hela texten

Möt teamLab!

Möt teamLab, den interdisciplinära gruppen som arbetar i gränslandet mellan konst, teknologi, design och natur. I juli 2017 öppnade utställningen A Forest Where The Gods live i Mifuneyama Rakuen Park i Saga, Japan. Med sex ljusverk förvandlar de den historiska parken till en enorm interaktiv upplevelse. Tjuvkika på deras verk redan nu! I nummer 1 2018 presenterar vi teamLabs arbete och utställningen A Forest Where The Gods Live.

Läs hela texten

Årets sista Konstperspektiv är här!

KONSTPERSPEKTIV NUMMER 4-2017:

PORTRÄTT: Damien Hirst är tillbaka – och det i ett storslaget format. ”Den här utställningen handlar i grund och botten om tro. Vad vi är beredda att tro på och vårt behov av att tro på saker”, säger Damien Hirst. Vi besöker utställningen Treasures from the Wreck of the Unbelievable i Venedig.

 

REFLEXION: Konstskribenten Jenny Danielsson reflekterar över Sarah Coopers och Nina Gorfers verk Katarina in Blue, ett verk som utstrålar uthållighet och förmåga hos en samisk kvinna.

UTBLICK: Kan konsten agera världssamvete? Konstkritikern Magnus Bons besöker documenta 14 och berörs av verken som kommenterar den pågående flyktingkatastrofen i Europa. Amar Kanwars film Such a morning lämnar ett särskilt avtryck.

SCENKONST: Vad har konstnären Edward Hopper och Alfred Hitchcock gemensamt? På Göteborgsoperan möts i vinter två av Sveriges mest rutinerade kostymtecknare och scenografer – Karin Erskine och Lars-Åke Thessman. Frilansskribent Ove Haugen träffar dem.

UNG KONST: Helsingborgs konstförening bjuder in till Nordisk Salong. Drygt 1300 konstnärer har skickat in material till den juryberömda salongen som pågår nu. ”Vi har ansträngt oss för att hålla hög nivå på själva utställningen”, säger Kerstin Schultz, ordförande för Helsingborgs konstförening. Mathias Janson, Sveriges Konstföreningar, har besökt utställningen.

INBLICK I KONSTFÖRENING:  För den turkiska konstnären CANAN dominerar de stora samtida frågorna som feminism, mänskliga rättigheter och politisk aktivism. Mathias Janson, Sveriges Konstföreningar, berättar om CANANS verk och betydelse. 

KRÖNIKAN: ”Vare sig vi vill det eller inte går allt i cirklar.” Daniel Wetterskog, chef för Scenkonstmuseum, skriver om scenkonstens vara som spegel av verkligheten.

 

Konstperspektiv 4 2017 finns i butik 17 november.

 

Njutbar läsning!

För mer information, kontakta chefredaktör Caroline Swartling, red@konstperspektiv.nu eller 0733-43 91 11.

 

Tidskriften Konstperspektiv bevakar samtidskonst sedan 1975. Vi kommer ut med fyra nummer per år, vilka innehåller personliga intervjuer, fördjupande reportage, konstessäer och utställningstips. www.konstperspektiv.nu

Läs hela texten

Specialerbjudande till konstförenings- medlemmar

Det gäller KONSTPERSPEKTIV – den utmärkta konsttidskrift som sju medlemmar i varje föreningsstyrelse får gratis 4 ggr/år.
 
Som Du säkerligen noterat har tidningen genomgått en betydande förändring och är nu modern och lättläst utan att ha tappat tyngden i sin uppgift att förmedla nyheter om och analyser av samtidskonsten. Tidningen har även fler inslag än tidigare om arbetet ute i konstföreningarna.
 
Vi har nu en tidning som borde läsas av många fler medlemmar i våra konstföreningar!
 
Vi erbjuder därför medlemmarna i konstföreningarna en årsprenumeration för endast 240 kr! Ordinarie pris är 290 kr. Anmälan på vår hemsida.
 
Med vänlig hälsning
Anders Norén
Ansvarig utgivare KONSTPERSPEKTIV
 

Läs hela texten

Konstperspektiv nummer 3 2017: Friheten i fokus

Omslag: Mette Collberg, You and I, ongoing, 2016

Porträtt: Louise Nevelson är aktuell på Moderna Museet i Stockholm i höst, en riktig pionjär när det gäller collage och återbruk. Läs om hennes spännande och långvariga konstnärsskap. 

Reflexion: Som en ledsagare i färg – så beskriver Jenny Danielsson Juri Markkulas fascinerande verk La Divina Commedia i Citybanan, Stockholm. Installationen består av tiotusentals pigmenterade mosaikbitar som ändrar färg allteftersom du färdas.

Utblick: Sydafrikanske Breeze Yoko ger röst åt de som sällan syns i det offentliga rummet. Hans naiva och iögonfallande muralmålningar är verkligt spektakulära och just nu är han aktuell på Kalmar Konstmuseum.

Konsthantverk: Den svenska glaskonsten genomgår just nu ett paradigmskifte. Ett nytt glasets språk håller på att ta form och konstnärerna spränger alla gränser i sitt utforskande tillvägagångssätt.

Inblick i konstförening: Husby Konsthall presenterar två vitt skilda men ändå nära besläktade konstnärsskap: Saadia Hussain och Ida Thunström, som båda sätter friheten i fokus.

Krönika: Om livets cirkulära rörelse, det berättar Linda Ghaderi, poet och författare.

Detta om mycket mer om samtidskonsten i Konstperspektiv 3 2017 som finns i butik 25 augusti.

Rättelse: Fotograf till porträttet av Linda Ghaderi på s.50 är Cato Lein.

Tidskriften Konstperspektiv bevakar samtidskonst sedan 1975. Vi kommer ut med fyra nummer per år, vilka innehåller personliga intervjuer, fördjupande reportage, konstessäer och utställningstips. www.konstperspektiv.nu

Läs hela texten

Caroline Swartling ny chefredaktör för Konstperspektiv

Caroline Swartling kommer närmast från magasinet Gård&Torp där hon varit redaktionschef i 7 år. Hon är utbildad byggnadsantikvarie och journalist med stort intresse för teater, konst och musik. 

Läs hela texten

Konstperspektiv nummer 2 2017: Stygn med sting – Linda Lassons broderar samer och skogsskövling.

Läs om konstnären som gör skira broderier av det som gör henne argast. Möt också makarna Mårten Medbo och Hanna Stahle; keramikern och skulptören som gör konst ihop. Dessutom reportage om Kubas konstscen efter Fidel Castro.

PORTRÄTT: Linda Lasson vill väcka folk med sina broderier. Frispråkigheten går hem, även hos män som traditionellt sett inte brukar intressera sig för textil konst. Hon tror det beror på att hennes broderier ser ut som teckningar på långt håll, men även att motiven är hämtade från naturen.

REFLEXION: Lars-Olof Loeld har målat abstrakta solnedgångar men hans egentliga motiv är att få oss att reflektera över tillvarons gåtfullhet. Magnus Bons om en 87-årig konstnär med glimten i ögat.

UTBLICK: Kubas konstnärer har varit under statlig kontroll i sextio år. Vad händer nu när Fidel Castro gått bort? Jonas Cullberg har besökt Havanna, gått på vernissage och samtalat med de unga konstnärerna.

KONSTHANTVERK: ”Även om vi gnabbas ganska mycket när vi jobbar ihop är det en spännande växelverkan”, säger Hanna Stahle om sin och Mårten Medbos konstnärliga samarbete. Han har just blivit doktor i keramik och längtar nu in i lerans värld.

INBLICK I KONSTFÖRENING: Kulturintresset hos värmlänningarna är stort – det vittnar inte minst de sexton allmänna konstföreningarna om. I maj blir det förbundsstämma i Karlstad, med ett rikt program.

KRÖNIKAN: ”Vägen till ett konstnärskap kräver en uppgörelse med egna och andras krav.” Författaren Maja Lundgren skriver om en konstnärlig nytändning.

DESSUTOM: Tips på vårens utställningar, nya konstböcker och kalendarium.

Recensionsexemplar? Maila red@konstperspektiv.nu!
 
Konstperspektiv nr 2 finns i butik från den 31 mars.
Tidskriften Konstperspektiv bevakar samtidskonst sedan 1975. Vi kommer ut med fyra nummer per år, vilka innehåller personliga intervjuer, fördjupande reportage, konstessäer och utställningstips. www.konstperspektiv.nu

Läs hela texten

Konstperspektiv nummer 1 2017: Jonas Bohlin om sin hatkärlek till möbler och vad han egentligen brinner för.

Konstperspektiv nummer 1 2017: Jonas Bohlin om sin hatkärlek till möbler och vad han egentligen brinner för.

Vi äter frukost med design-nestorn, blickar tillbaka på drygt 30 års arbete och framåt mot hans stora vårutställning på Vandalorum. Dessutom porträtterar vi Anna Erlandsson, konstnär, animatör och Guldbaggevinnare, som det börjat lossna för på riktigt.

 PORTRÄTT: År 2017 blir det åka av för Anna Erlandsson, konstnär bosatt utanför Östersund. Hela sitt liv har hon varvat skapande med skidäventyr. Under det finska jubileumsåret blir det en expedition till ishavet kombinerad med grötkonst. Hon kan även bli den första människan som lyckas prata med fiskar.

REFLEXION: Andreas Johanssons Dackebadet 1 väcker en känsla av dragkamp mellan natur och kultur. Maria Johansson betraktar ett konstverk och minns sin barndoms söndagar.

ESSÄ: När börjar ett konstverk? Och när slutar det? Magnus Bons skriver om konstnärer i dialog med kolleger.

DESIGN: ”Kasta ut stolen och den där långhårige idioten från Möbelmässan” – så lät det en gång. Formgivaren Jonas Bohlin berättar om sin karriärs milstolpar, sin kärlek till naturen och om den helt perfekta rodden till Paris.

INBLICK I KONSTFÖRENING Söderhamns konstförening hjälper syriska konstnären Rabeaa Ibrahim att komma in i svenskt konstliv.

KRÖNIKAN: ”I Kina kan du vara hyllad mästare i att måla vattenfall i 1700-talstradition” – Torsten Jurell om en annan syn på konstnärligt mästerskap.

DESSUTOM: Tips på vårens utställningar, nya konstböcker och kalendarium.

Recensionsexemplar? Maila red@konstperspektiv.nu För mer information, kontakta chefredaktör Nina Solomin. 0704/775105.

 

Konstperspektiv nr 1 finns i butik från den 10 februari.

 

Tidskriften Konstperspektiv bevakar samtidskonst sedan 1975. Vi kommer ut med fyra nummer per år, vilka innehåller personliga intervjuer, fördjupande reportage, konstessäer och utställningstips. www.konstperspektiv.nu

Läs hela texten

Konstperspektiv nummer 4 2016: Möt konstnären som ställer allt på ända & Isskulpturer från Torne älv

Charlotte Gyllenhammars yrkesbana har kantats av explosioner och ting som hänger upp och ner. Vi har träffat henne i ateljén och pratat om hur konsten är ett sätt att berätta utan att döda. Dessutom AnnaSofia Mååg som skulpterar i snö och en personlig text av författaren Inger Edelfeldt. 

kp4-2016_hogPORTRÄTT: Just nu är hon trippelaktuell: med en retrospektiv på Fotografiska museet, medverkan i juryn för Liljevalchs Vårsalong och i vinterns tävlingsomgång av På spåret i SVT. Vi träffar Charlotte Gyllenhammar i ateljén och pratar om konstens livsnödvändighet, släkthistoria och humor.

REFLEXION: Om fin och ful konst – författaren Inger Edelfeldt skriver om finländaren Veijo Rönkkönens säregna skulpturer och sin egen fars stränga blick.

UTBLICK: Michael Dee möter digitala veteraner och diskuterar arkivering i London.

KONSTHANTVERK: Snö och is är material som kräver sin konstnär. AnnaSofia Mååg kan hantera en motorsåg och ratta en traktor. Dessutom står hon ut med vetskapen om att allt en dag ska smälta bort.

INBLICK I KONSTFÖRENING: I Luleå fångar Galleri Syster upp ungdomar som inte gillar att ägna sin fritid åt hockey. Mathias Jansson rapporterar.

KRÖNIKAN: Hon har själv varit föremål för satirteckningar flera gånger. Nu när den svenska Tryckfrihetsförordningen firar 250-årsjubileum i december skriver Christina Jutterström om konstens självklara rätt att uttrycka sig.

DESSUTOM: Tips på vinters utställningar, nya konstböcker och kalendarium.

Recensionsexemplar? Maila red@konstperspektiv.nu För mer information, kontakta chefredaktör Nina Solomin. 0704/775105.

Konstperspektiv nr 4 finns i butik från den 22 november.

Tidskriften Konstperspektiv bevakar samtidskonst sedan 1975. Vi kommer ut med fyra nummer per år, vilka innehåller personliga intervjuer, fördjupande reportage, konstessäer och utställningstips. www.konstperspektiv.nu

 

Läs hela texten

Konstperspektiv nominerad till Publishingpriset!

Publishingpriset är ett årligt branschpris som har delats ut sedan början av 1990-talet. Konstperspektiv, som gjordes om till form och innehåll i våras, har chans att vinna priset bästa Facktidning Print 2016. Juryn bedömer textinnehåll, design, fysiskt utförande och visuellt innehåll. Sex tidningar nominerades i samma kategory som Konstperspektiv.
Den 14 november avgörs vem som får priset. Läs mer.

Läs hela texten