Släpp konsten loss, det är vår!

Tjugotalets första konstsäsong har kickat igång här i Stockholm med Liljevalchs vårsalong (pågår till 22/3), som vanligt ojämn men ojämn på en högre nivå än vanligt. Här finns allt från Nils Lagergrens rostiga skeppsmodeller över Maria Lundgrens ironiska målningar utifrån mäklarannonser till Chang Im Ohlssons stora fåglar i tovad ull. 

Bea Szenfeld, Mårten Carstenfors och Lars Lerin framför bilder på ett skrivbord.
Juryarbete inför årets vårsalong, Bea Szenfeld, Mårten Canstenfors och Lars Lerin.
Foto Mattias Lindbäck, Liljevalchs.

Den som bor i eller besöker huvudstaden i mars bör förutom att se Vårsalongen även fortsätta en bit till ut på Djurgården till Waldemarsudde för att se den stora utställningen med över 200 verk från Lena Cronqvists nästan 60 år långa karriär (7/3 till 27/9). De bekanta flickorna och kvinnorna är med, men jag är nästan mer nyfiken på verken från de allra senaste åren där en ny sorts skörhet finns.

Lena Cronqvist, Självporträtt med pipa och fjärilar, 2019.
Foto Lars Engelhardt, Waldemarsudde.

På västkusten, närmare bestämt i Skärhamn på Tjörn, kan man på Akvarellmuseet se en av de allra intressantaste konstnärerna just nu, Fredrik Söderberg. Han porträtteras också i nya numret av Konstperspektiv i en fin text signerad Svenska Dagbladets mångårige medarbetare Clemens Poellinge

Nils Forsberg

Chefredaktör Konstperspektiv. Kontakta mig för nyhetstips, synpunkter och glada tillrop: red@konstperspektiv.nu eller 070-232 45 95