Samtidskonst i vykortsmiljö

Petra Wåhlin Massali och Omid Massali som äger Svarta gran i Borlänge har sitt galleri i villans källare.
Bild Pontus Wåhlin

I en villakällare i en stilla del av Borlänge, ligger Svarta Gran. Ett galleri som i sin ambitionsnivå lika gärna skulle kunna ligga i New York, Tokyo eller Berlin. Erik Augustin Palm blickar en vägvisande konstgärning för landsbygdens kulturliv.

Kör man genom Övre Tjärna strax utanför Borlänge i Dalarna där Galleri Svarta Gran ligger, kan det vara det svårt att få ihop den pittoreska omgivningen med det faktum att här finns också ett av Sveriges mest intressanta rum för samtidskonst.

Lummiga villaträdgårdar i dalaprakt, med experimentell konst runt knuten. Där ”svår” konst lyfts från sin storstadspiedestal och tar plats där den annars saknas. Borlänge är inte bortskämt med konst.

– Vi tycker det är roligt att galleriet ligger i ett villaområde. Det är lite som att det finns en skattkista där nere där utställningarna visas, säger Petra Wåhlin Massali och syftar på den källare som hon med sin man Omid Massali har gjort till Svarta Gran, i parets familjehem. Omid fyller i:

– Att tillgängliggöra smal samtidskonst är något vi verkligen har fokuserat på. En som jobbar med konst sa till mig att hen undviker vernissager i Dalarna eftersom det är samma lilla skara kulturmänniskor nästan varje gång och att personen i fråga då väntas prata jobb. Medan vernissager hos Svarta Gran är annorlunda för hit kommer andra människor. Det är ett tecken på att vi har lyckats med någonting.

Läs Erik Augustin Palms reportaget i sin helhet i Konstperspektiv nr 1

Svarta Gran är vanligtvis öppet torsdag kl. 17 – 19 och lördagar 14 – 16. Övriga dagar har galleriet öppet på begäran, vilket enklast kan bokas på hemsidan www.svartagran.com