På tröskeln till genombrott

Mourad Kouri fotograferad av Sofia Runarsdotter

Mourad Kouri öppnar dörren och släpper in mig i en före detta industrilokal i Bagarmossen
strax söder om Söder i Stockholm. För tillfället är hans stora ateljé ganska tom. Kvar i ett hörn ligger en rest från hans skulptur ”Broken column” som i vintras visades på galleri Andréhn Schiptjenko. Ett verk vars titel anspelar på knäckta vita marmorpelare som en symbol, en genrebild, inte bara för antika tempel så som de kan ses på Forum Romanum eller för den delen i syriska Palmyra, utan för hela antiken i sig. Det som ligger på ateljégolvet är smulorna som blev kvar när Mourad Kouri knäckte sin pelare av marmorkross. ”Pelaren” i det här fallet ser ut som ett väghinder, ett sådant vi alla sett av betong placerat framför någon avspärrad passage.

Läs Clemens Poellingers reportage om ett av de mest intressanta namnen i en yngre generation av konstnärer, på tröskeln till genombrott, i kommande nummer av KP.